Zalecenia dla pacjentów
użytkujących aparaty stałe
Aparat stały wymaga współpracy pacjenta. Zęby należy czyścić starannie po każdym posiłku
szczoteczką do aparatów stałych. Aparat sam z siebie nie wywołuje próchnicy, natomiast
zaniedbania higieniczne prowadzą do nieodwracalnych odwapnień (białych plam), przerostów
dziąseł lub ubytków szkliwa i próchnicy. W przypadku radykalnego radykalnego
zaniedbania higieny lekarz ma prawo odmówić dalszego leczenia. W codziennej pielęgnacji
zębów można wspomagać się szczoteczkami jednopęczkowymi, nićmi dentystycznymi oraz płynem
z fluorem do płukania do płukania jamy ustnej.
Ograniczeniu podlega spożywanie pokarmów twardych, lepkich, ciągnących. Poleca się
drobne krojenie, przetarcie, rozdrobnienie pokarmów twardych. Za uszkodzenia aparatu
związane z brakiem stosowania się do powyższych zaleceń odpowiada pacjent. Uszkodzenie
należy niezwłocznie zgłosić lekarzowi (oczywiście tylko wtedy, kiedy pacjentowi zależy na dobrej współpracy).
Na wizyty kontrolne należy przychodzić w wyznaczonym terminie ze szczoteczką do zębów.
Nie zgłoszenie się na wizytę wydłuża czas leczenia. W przypadku niemożności
zgłoszenia się na wizytę uprzejmie proszę o przełożenie jej na inny termin.
W przypadku spóźnienia powyżej 15 min pacjent może nie zostać przyjęty.
Dłuższe nieobecności > 2 m-cy należy zgłosić z wyprzedzeniem w celu odpowiedniego
zabezpieczenia przed próchnicą. Niekontrolowana przerwa w leczeniu > 3 m-cy zwalnia
lekarza z dalszego leczenia. Aparat niekontrolowany może wywrzeć skutki odwrotne
do zaplanowanych i/lub szkodliwe dla zdrowia.
Pacjent decydujący się na leczenie aparatem stałym powinien wziąć pod uwagę
dość długi czas leczenia (przeciętnie 1,5 roku i proszę pamiętać, że planowany
czas leczenia jest zawsze orientacyjny i może ulec zmianie ) oraz konieczność
retencji dla utrzymania wyników, wymagający cierpliwośći, wytrwałości
i samodyscypliny. Brak powyższych cech jest traktowany jako przeciwwskazanie
do podjęcia leczenia. Na retencję stałą ( drucik ) lub ruchomą ( płytkę ) udziela się rocznej gwarancji,
pod warunkiem 2 bezpłatnych wizyt kontrolnych po 3 i 9 miesiącach od zakończenia
leczenia. Awarie retencji należy zgłaszać w momencie ich powstania, bo w przeciwnym razie naprawa w ogóle
może nie być możliwa. Podklejenia drutu retencyjnego może dokonać także stomatolog.
Rodzice osób niepełnoletnich są zobowiązani do kontroli zaleceń lekarskich.
Zastosowanie się do powyższych zasad gwarantuje wyleczenie wady oraz piękny uśmiech na długie lata.

Wszystkie materiały zamieszczone na stronie są własnością Piotra Chądzyńskiego i są chronione prawami autorskimi.
Kopiowanie, powielanie i jakiekolwiek wykorzystywanie bez zgody pisemnej jest prawnie zabronione.